zondag 17 september 2017

Vaartips Zeehondentocht vanaf Vlieland deel 2

Vaartips voor een tocht naar de Zeehonden op de Engelse Hoek vanaf Vlieland deel 2
Ik schreef al eerder een stukje op deze blog over een vaartocht vanaf Vlieland naar de Engelse Hoek met een eigen boot(je). Daarin stonden enkele adviezen. Hierbij een vervolg.




Tijdens mijn tochten over de Wadden met mijn eigen boot(je) nam ik altijd de juiste voorzorgsmaatregelen. Zoals de voorschriften omschrijven. Maar toch kan het dan mis gaan.
Het weer is onvoorspelbaar. In bepaalde seizoenen kan een mooie vaardag binnen een half uur veranderen in lastige omstandigheden. Zeemist is daarvan een voorbeeld.
Zeemist is een laag hangende mistbank van ongeveer 5 tot 10 meter hoog. Het ontstaat zodra warme en koude lagen lucht op elkaar botsen. En die warmteverschillen doen zich vooral snel voor op de Wadden. Bij hoog water is het overal ongeveer even warm. Maar bij laag water vallen de zandbanken droog. Die warmen dan op door de zon waarbij het water verdampt. In die situatie ontstaat zeemist. Soms binnen een half uur. Het zicht is dan minder dan 10 meter.
Zeemist is op afstand te herkennen aan een vage streep boven de horizon. En voor je het weet zit je er midden in. Met een snelle boot zoals ik heb kun je dan nog weg vluchten naar een veilige haven. Wees hierop voorbereid!

Kijk nu even naar het gemarkeerde punt A op de waterkaart
Op dit punt botsen 2 zeestromingen. De zeestroom loopt vanaf de Vliehors richting Terschelling. Bij een aantal dagen stevige wind uit het Noord-Westen ontstaat bij de Doggersbank een flinke zeegang. Deze zet door via de hoofdvaargeul langs Vlieland en botst bij punt A op de stroming vanaf de Wadden. En die golfslag dien je niet te onderschatten. Zie het plaatje hierna:



Op dit punt moet de MS Vlieland 90 graden naar bakboord (=links) maken. En komt dan dwars op de golven terecht. Tijdens situaties als deze staan de eilanders altijd met camera's klaar op het Hoge Duin. Leedvermaak? Arme varensgasten. Zeebenen en een sterke maag zijn dan vereist. Dit plaatje werd genomen tijdens de storm op 13 september. Nu zijn de schippers van de Vlieland bedreven en vakbekwaam. En die schuit kan wel tegen een stootje. Zij varen nog uit tot en met windkracht 10. Ook in de winter! Complimenten voor Rederij Doeksen.

Controleer dus eerst zelf de golfslagcondities indien je vanaf de jachthaven van Vlieland uit varen gaat door bij de "punt" te gaan kijken. Of vraag de havenmeester om advies.
Doe dit vooral ook voor je vertrekt vanaf Harlingen. Tot aan Griend lijkt het soms rustig. Maar zodra je om dit vogeleiland heen bent neemt de golfhoogte toe. Je kunt dan nog uitwijken naar Terschelling. Maar eenmaal in de Vliestroom aangekomen ben je aan de beurt. Dus bezint eer ge begint!



Mocht je toch in ruw water terecht komen, hierbij een aantal tips.
Je kunt redelijk veilig over een hoge golf varen zolang die niet gaat "krullen". Doe dit niet door er recht tegenin te gaan maar schuin. En met een gematigde snelheid. Bij een te hoge snelheid wordt je gelanceerd en maak je een sprong. Leuk als je boot stevig genoeg is. En het vereist lef.

(De Glastron in Live and Let Die 007 sprong 36 meter over de dijk met politieauto). Ik sprong ooit 25 meter ver. Maar ging in het verleden ook 2 maal over de kop. Eenmaal in een schroefbeweging. En eenmaal in een salto achterwaarts. Dus weet waar je aan begint.

Indien je er recht tegenop gaat zal de boot op het kantelpunt voorover vallen. Maar als je er schuin tegenop gaat kun je achter de golfkam wegdraaien. Oefen dit eerst bij rustig water. Kijk ook goed naar brandingsurfers die dezelfde techniek toepassen.
Een tweede techniek vergt een zelflozende boot. Mijn Whaler heeft die eigenschap. Indien het zwaartepunt van de boot goed is verdeeld kun je een "Jump" maken. Zet stevig aan en neemt vervolgens volledig gas terug. De boeg zal dan naar beneden duiken. Indien je dit op het juiste moment doet duik je met boot en al in de golf en kom je, volgelopen, aan de andere zijde weer boven. Met een Jetdrive kun je die duik nog eens extra aanzetten door van vol gas vooruit naar vol gas achteruit te gaan. Maar nogmaals, eerst oefenen in rustige omstandigheden.
Of ga eens mee met een Jet aangedreven Reddingsboot Graaf van Bylandt van de KNRM. Dat kan tijdens de open dagen.



Nog een laatste tip. Het is bij Vlieland niet toegestaan om met een waterscooter te varen. Alleen echte boten zijn toegestaan. Zie het vaarreglement en de kaarten, voorkom een boete en teleurstelling.