vrijdag 25 augustus 2017

Vervoersgrepen te water bij drenkeling

Welke vervoergreep pas je toe bij een drenkeling?
Ik geef al decennia les in Zwemmend Redden. In zwembaden en voorheen bij de strandwacht als instructeur.
Daarbij leer je bevrijdingsgrepen en vervoersgrepen.


Een bevrijdingsgreep pas je toe als je iets fout hebt gedaan. Je dient er immers voor te zorgen dat de drenkeling je niet vast pakt. Maar daar gaat mijn vraag nu niet over.

Een vervoersgreep gebruik je om een drenkeling naar de kant te brengen indien het niet lukt met hulpmiddelen. Daartoe zijn een aantal grepen beschikbaar, ik noem de voornaamste:

  • kopgreep
  • okselgreep
  • polsgreep
  • schoudergreep
  • zeemansgreep (ook wel houdgreep genoemd)
Het beheersen van deze grepen is verplicht voor het beroepsdiploma Zwemmend Redden voor Zwembaden (ZRZ).

Lastig te onthouden, je doet het immers niet iedere dag. En de doelen zijn ook niet even helder. Mijn uitleg is ongeveer het volgende:
  • De kopgreep is voor bewusteloze drenkelingen. Zo blijven de ademhalingswegen vrij van water.
  • De okselgreep is voor een drenkeling bij bewustzijn, bv. iemand met kramp.
  • De polsgreep is voor een tegenspartelende drenkeling, bijvoorbeeld iemand met een epileptische aanval.
  • De schoudergreep is mij onduidelijk. De zwaardere variant, de oksel-nekgreep is afgeschaft omdat een drenkeling die niet gered wil worden het zelf lekker mag uitzoeken. Dus die schoudergreep? Mij een raadsel.
  • De zeemansgreep geeft de kans om een arm te benutten bij de stuwbeweging. Handig voor grote afstanden. Maar hoe lang is een zwembad in Nederland?
Kijk nu even naar het filmpje op YouTube:

Volgens mij lijkt deze greep alle hiervoor benoemde doelstellingen te omvatten. De ademhaling is vrij. De armen zijn redelijk omkneld.
En bovenal, er is oogcontact mogelijk. Eventueel rug- en nekletsel worden gestabiliseerd. De greep is toepasbaar bij een drenkeling aan de oppervlakte (zoals op het filmpje) maar ook bij een drenkeling op de bodem.

Dus waarom moeilijk doen als het ook simpel kan. 1 greep volstaat! Toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie.